Net als in bijna iedere gemeente in Nederland, worden de medewerkers van de gemeente Oldambt die zich bezighouden met de vraagstukken binnen het sociale domein tegenwoordig flink op de proef gesteld.
De uitdagingen zijn uiteenlopend qua inhoud en complexiteit. De grote decentralisaties in de zorg, een veranderende kijk op de rol van de overheid in relatie tot maatschappelijke organisaties, individuele burgers en het bedrijfsleven, beperkte budgetten en politiek-bestuurlijke wensen en ambities die niet altijd 1-op-1 aansluiten op de ambtelijke realiteit. Zomaar een greep uit de vele factoren die van invloed zijn op hoe je als ambtenaar je rol kunt uitoefenen.
Een team beleidsadviseurs, met een waardevolle aanvulling van enkele managementleden en –ondersteuners, is vandaag met elkaar op zoek gegaan naar nieuwe handvatten om hier op een positieve en constructieve manier mee om te gaan. Aan de hand van een aantal interactieve, prikkelende werkvormen zijn deze ambitieuze en gemotiveerde ambtenaren het gesprek met elkaar aangegaan. Het door Ronald Derks en Bas van Leeuwen ontwikkelde model dat uitgaat van drie ideaaltypische beelden over de ambtenaar is hierbij een heel nuttig instrument gebleken. De kwaliteiten van de bureaucratische ambtenaar (Public Administrator), de meer ondernemende ambtenaar (Public Manager) en de verbindende ambtenaar (Public Value Creator) zijn uitgebreid aan de orde gekomen.
Deze ochtend heeft volgens de deelnemers tot nieuwe inzichten geleid en geïnspireerd tot het ondernemen van actie. Nu is het zaak om intenties om te zetten in daden. Daarbij helpt het dat iedereen, inclusief leidinggevende, het erover eens is dat dit vraagt om een omgeving waarin het maken van fouten mag, en het zelfs aangemoedigd wordt om grenzen te verleggen en gemaakte fouten in openheid te bespreken en zo steeds weer te leren.